| blog personal. cu și despre poezie. literatură. cărți. jurnal. călătorii. despre frumos și tot ce-mi mai vine prin cap. |

sâmbătă, 22 octombrie 2011

"Oraşul cu salcâmi" de Mihail Sebastian

M-am apucat s-o citesc pentru că m-a intrigat titlul, dar ceea ce urma să aflu din primele pagini mi-a sfărâmat toate presupunerile. Aşadar, titlul romanului trădează, întrucât sensul pe care îl descoperă textul este radical diferit decât cel pe care l-am intui iniţial, acesta marcând schimbarea fiziologică a adolescentei de 15 ani.
„Oraşul cu salcâmi” se va axa, în general, pe desfăşurarea evolutivă a personajului femenin. Lejeritatea cu care autorului îi reuşeşte să transpună aproape patru ani în 200 de pagini va include trecerea gradată a Adrianei Dunea de la copilărie la maturitate, trasându-i variaţia caracterologică de la un an la altul.
Seriozitatea şi siguranţa cu care îşi va impune în final convingerile şi judecăţile o vor plasa în contextul integru a noţiunii de femeie, iar pasul schimbat pe care Gelu nu îl va recunoaşte în stradă, va fi o marcă elocventă: „Îl ştia sprinten şi nesigur, mângâind abia podeaua pe care trecea, ca un lăstun ce atingea apa în zbor. Descoperea acum schimbat un pas ce se lipea de pământ, un pas leneş, moale, larg, care cădea pe toată talpa şi se rezema pe patru laturi de pământ.” Era numai un amănunt, dar schimba totul.

3 comentarii:

  1. Si eu am cartea si cred ca m-ai convins sa o incep a citi :)

    RăspundețiȘtergere
  2. mă bucur! e frumos să ştii că poţi inspira cuiva dorinţa de a citi.
    lectură plăcută!

    diana

    RăspundețiȘtergere
  3. o sa o caut si o sa o citesc si eu cit de curind posibil :)

    RăspundețiȘtergere

critica perfecţionează